Meniu Uždaryti

TERAPIJA RANKOMS, AKIMS IR SIELAI

Taip galima apibūdinti paskutinį Erasmus+ projekto  „Specialiųjų poreikių turintys mokiniai įveikia kliūtis meno terapijos pagalba“ (“Special Education Students Overcome Obstacles With Art Therapy”) vizitą Emine Teoman specialiojo ugdymo centre Nigdėje (Turkija). Centro darbuotojai sugeba išnaudoti viską, kas supa mokinius tam, kad sukurtų vizualinės terapijos aplinką, reikalingą specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų fizinės ir psichinės būsenos gerinimui.

   Žinodami išlavintos motorikos įtaką vaikų raidai, centro specialistai ypatingą dėmesį skiria būtent šiai sričiai. Smulkiosios motorikos lavinimas stimuliuoja kalbos raidą, gerina pirštų, plaštakos, riešo, rankų ir akių koordinaciją, ugdo dėmesį, atmintį, padeda susikaupti, atsipalaiduoti, nuslopinti emocijų perteklių, sumažinti protinį nuovargį. Smulkiosios motorikos lavinimui pasirinktos technikos –  macrame, piešimas ant medžio, reprodukcijų kūrimas ant sienų, simegrafija, koliažų gaminimas iš gamtinių medžiagų, draugystės apyrankių pynimas – puikiai atlieka visas išvardintas terapines funkcijas: lavina sensoriką, motoriką, padeda atsiskleisti kūrybiškumui. Piešimas ant medžio tinka įvairių gebėjimų vaikams: vieni jų patys kuria paveikslus, kiti kūrybinį pasitenkinimą pajunta naudodami trafaretus, treti piešia pirštais, ketvirti taškuoja ir t. t. Mediniai darbeliai ne tik džiugina akį, bet vėliau atlieka padėkliukų funkciją. Macrame technika ne kiekvienam įvaldoma, bet tuos, kuriems ji pasiduoda, suteikia didelį pasitenkinimą gautais rezultatais. Simegrafijos arba piešimo siūlais užsiėmimas atskleidė, kaip galima lavinti smulkiąją motoriką, akių ir rankos koordinaciją, dėmesį, kūrybiškumą, kruopštumą, mokyti derinti spalvas, atlikti darbą iki galo gaminant skirtukus knygoms. Kuriant gamtinius koliažus, smulkių detalių dėliojimas lavina motoriką, akių ir rankos koordinaciją, skatina susikaupti ir kantriai atlikti duotą užduotį. Kūrybinė veikla komandoje moko įsiklausyti į kiekvieno idėjas, įnešti savo indėlį, padėti vienas kitam.

   Vaikų kūrybiškumo skatinimui specialistai iš Turkijos siūlo tapymą iš natūros ir ebru meną. Tapymas gamtoje gydo ir lavina, padeda atsiskleisti visiems žmogaus pojūčiams, suteikia  energijos ir sveikatos, atlieka didelį terapinį darbą ir kūnui, ir sielai. Mokėti pastebėti gamtos grožį ir bandyti perkelti jį ant drobės nėra lengva. Tačiau specialistai šią meno techniką pritaikė individualių poreikių vaikams ir suteikė galimybę ne tik stiprinti sveikatą judant gryname ore, bet ir pasitelkė šlapios drobės techniką, padedančią net nemokančiam žmogui išlieti gražius vaizdus. Pastelinės spalvos ramina, lengvi teptuko prisilietimai skatina išlaisvinti jausmus, emocijas, vaizduotę, o gautas rezultatas kelia savivertę ir suteikia daug džiaugsmo. Dar stipresnis yra ebru meno technikos poveikis. UNESCO kultūros paveldo saugoma tapyba ant vandens nepalieka abejingų dėl nesunkiai gaunamo gero rezultato, greitai kintančio proceso, neįprasto spalvų ir formų žaismo bei netikėtumo. Be meditacinio poveikio, ši technika turi didelę terapinę įtaką: lavina koordinaciją, dėmesio sukaupimą ir išlaikymą. Siekiant norimo rezultato, būtina laikytis piešimo taisyklių, susikoncentruoti į savo vidinį pasaulį, paimti teptuką, lazdelę ar vąšelį, atsipalaiduoti ir pasinerti į spalvų ir formų pasaulį. Dėl šių savybių ebru technika ypač tinka autizmo spektro sindromą turintiems vaikams.

   Smėlio terapijos užsiėmimas dar kartą įrodė projekto sėkmę – pasinaudoję Lietuvoje pristatyta smėlio terapijos metodika, Nigdė mokytojai, atsižvelgdami į savo mokinių sutrikimus, sukūrė naują smėlio ir piešimo terapijos metodą, lavinantį ir smulkiąją motoriką, ir pažintinius procesus, ir kūrybiškumą, o taip pat padedantį atsipalaiduoti, sumažinti emocinį perteklių, pailsėti. Dar vienas naujos metodikos privalumas – piešdami smėliu, vaikai mokosi skaityti, suvokti skaitomą tekstą ir atkurti jį neįprastais, tačiau labai efektingais piešiniais.

   Ieškodami būdų, kaip gerinti specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių vaikų emocinę būseną, kolegos iš Turkijos sugebėjo atrasti Italijoje pristatyto šokių terapijos metodo dermę su šviesos terapija. Erasmus+ projekto dėka Emine Teoman specialiojo ugdymo centro mokiniai turi galimybe išreikšti savo jausmus ir emocijas, pademonstruoti savo kūrybinius gebėjimus neoninių šokių spektakliuose. Ši metodika ypatinga tuo, kad vaikai pasirodo tamsoje. Daugeliui iš jų tamsa padeda įveikti neryžtingumą, scenos baimę. Kolegų iš Turkijos teigimu, šokio ir šviesos metodas ypatingai dėkingas vaikams autistams, turintiems komunikacinių sunkumų. Pajautę judėjimo pagal muziką džiaugsmą, dauguma vaikų peržengia barjerą ir pasirodo kartu su visais šviesoje.

   Vizito Emine Teoman specialiojo ugdymo centre metu projekto dalyviai ne tik išbandė daug vizualiosios terapijos metodų, bet ir sužinojo, kokius metodus taikyti konkrečiai raidos sutrikimų grupei, išmoko sudėtingus kūrybinius darbus pritaikyti vaikams, turintiems fizinę ir protinę negalią. Vizito metu buvo suorganizuotas susitikimas su Nigde švietimo skyriaus vadovu, išsamiai papasakojusiu apie Turkijos švietimo sistemą ir specialiojo ugdymo vietą joje.

Pakeisti teksto dydį
Pakeisti spalvų kontrastą